close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

התקרבותו של לוט לסדום

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק יז מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יז מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

התקרבותו של לוט לסדום

היכן ישב לוט בזמן כיבוש ארבעת המלכים

"אברם ישב בארץ כנען, ולוט ישב בערי הככר ויאהל עד סדם" (יג,יב).

וזו לשון רש"י "ויאהל - נטע אהלים לרועיו ולמקנהו עד סדום". עולה מהפסוק, שלוט לא ישב בעיר סדום אלא רק שאהליו ומקנהו הגיעו עד סדום. לעומת זאת, כאשר ארבעת המלכים שבו את לוט כתוב "ויקחו[ארבעת המלכים]את כל רכש סדם ועמרה ואת כל אכלם וילכו.

ויקחו את לוט ואת רכשו בן אחי אברם וילכו, והוא ישב בסדם"(יד,יא-יב), ועולה מפסוק זה, שלוט ישב בעיר סדום ממש!

ישנו דבר נוסף שעלינו להבין בפסוק האחרון שהבאנו. מדוע התורה מחלקת את הפסוק לשני חלקים: חלק ראשון - "ויקחו את כל רכש סדם ועמרה... וילכו". חלק שני - "ויקחו את לוט ואת רכשו... וילכו". כיון שלוט יושב בסדום כמו שהפסוק ממשיך "והוא ישב בסדם" מדוע כתוב "וילכו" פעמיים, הרי כבר בפעם הראשונה היו צריכים לשבות את לוט ביחד עם כל אנשי סדום ועמורה!

מדוע רק באותו יום מינוהו דיין עליהם

מהפסוקים בפרשת וירא לא ניתן להוכיח על מקומו של לוט בתקופה של מלחמת ארבעת המלכים את החמשה. הרחבה: בפרשת וירא, כאשר באו המלאכים להחריב את סדום, לוט גר שם, ואם כן, מוכח שלוט גר בסדום ממש, אלא שעל זה אפשר לומר שרק אז עבר לגור שם. יש סיוע להבנה זו ממה שכתוב "ולוט ישב בשער סדם" (יט,א) וכתב על כך רש"י "ישב כתיב, אותו היום מינוהו שופט עליהם", ומדוע מינוהו דיין רק אז, אחרי כל כך הרבה שנים? ובמיוחד לפי מי שמסביר (זוה"ק,רמב"ן יט,ה) שמשום כבודו של אברהם מינוהו שופט, מדוע חיכו כל כך הרבה שנים? לכן מסתבר לומר, שרק באותו זמן עבר לגור שם ולכן רק באותו זמן מינוהו לדיין עליהם.

ואדרבא, ר' יובל סייג דייק כהבנה זו מלשון אנשי סדום שצרו על ביתו של לוט כדי לפגוע באורחיו באומרם "האחד בא לגור וישפט שפוט" (יט,ט), שמשמע, שרק עכשיו עבר לגור בסדום.

לוט ישב ליד סדום בזמן כיבוש ארבעת המלכים

נלע"ד בעזה"י להסביר את הפסוקים הנ"ל בשני אופנים:

 אופן ראשון - על פי רש"י על המילים "והוא ישב בסדם" (יד,יב) בענין לקיחתו בשבי, וזו לשונו "מי גרם לו זאת [שנלקח בשבי על ידי ארבעת המלכים]? ישיבתו בסדום". רש"י למד זאת מהעובדה שמילים אלו מיותרות וגם מיקומן אינו ברור, שקשה מדוע הן מופיעות בהמשך הפסוק שמתאר את לקיחתו בשבי של לוט? אלא על כרחנו צריך לומר שבאו ללמדנו, שמשום שלוט ישב בסדום נענש על ידי הקב"ה ונלקח בשבי.

ולכאורה קשה, אולי באו מילים אלו להסביר לנו כיצד קרה שארבעת המלכים שבו את לוט, הרי הם באו להלחם נגד חמשת המלכים ולוט הרי ישב לכאורה ליד סדום ולא בסדום ממש? ועל כך בא הפסוק לומר שלוט עבר דירה והוא ישב באותו זמן בסדום, ולכן הם לקחו אותו בשבי. ואם כן, מנין לנו שפסוק זה בא ללמד, שלוט נענש בגלל שישב בסדום? אולי בא ללמד שלוט עבר לגור בסדום?

נראים הדברים בהסבר דעת רש"י הנ"ל, שבאמת לוט לא ישב בתוך העיר סדום ממש, אלא שאוהליו הגיעו עד סדום, וזה נחשב שגר בעיר סדום, כיון שמחובר אליה. ומדוע כתבה התורה "והוא ישב בסדם" הרי כבר כתוב שלוט יושב ליד סדום, אלא בא הפסוק ללמדנו שמשום שלוט היה קשור לסדום לכן נענש ושבו אותו המלכים.

על פי זה תובן השאלה לעיל, שכיוון שלוט לא ישב בתוך העיר ממש, לכן המלכים שבו בתחילה את אנשי סדום ורכושם והלכו מהעיר ואחר כך הגיעו למקומו של לוט ושבו גם אותו ואת כל רכושו והלכו משם אל עבר מלכותם.

לוט ישב בסדום בזמן כיבוש ארבעת המלכים

אופן שני - אמנם בתחילה לוט ישב מחוץ לסדום ורק אוהליו הגיעו עד סדום, אבל אחר כך לוט התקרב יותר אל אנשי סדום ועבר לגור בתוך העיר סדום כמו שכתוב "והוא ישב בסדם", ואחר כך המשיך לוט להדרדר עד כדי ששתי בנותיו התחתנו עם תושבי סדום ושתים נוספות התארסו עם תושבי סדום, וכיוון שכבר נקשר אל סדום בקשרי חיתון מינוהו תושבי סדום לשופט עליהם, וכיון שגר שם רק שנים מעטות אמרו עליו אנשי סדום "האחד בא לגור".

דרכו של יצה"ר לפעול בשלבים

כך היא דרכו של יצר הרע, וכדרשת חז"ל על יצה"ר, על פי המשל של נתן הנביא לדוד המלך על חטאו עם בת שבע, שבתחילה קרא ליצה"ר הלך, ולאחר מכן קראו אורח ולבסוף קראו איש [בעל הבית], שנאמר "ויבא הלך לאיש העשיר ויחמול לקחת מצאנו ומבקרו לעשות לאורח", וכתיב "ויקח את כבשת האיש הרש ויעשה לאיש הבא אליו"(סוכה נב).

 ועוד נאמר שם: "א"ר אסי יצה"ר בתחילה דומה לחוט של בוכיא [עכביש] ולבסוף דומה כעבותות העגלה שנאמר הוי מושכי העון בחבלי השוא וכעבות העגלה חטאה".

וכן דרשו על פרק א' בתהילים "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים, ובדרך חטאים לא עמד, ובמושב לצים לא ישב", שבתחילה אדם רק הולך ליד החוטאים ואחר כך עומד לידם ומתעכב ואחר כך יושב איתם והם מקלקלים אותו. כך קרה גם ללוט, שלאט לאט התחבר אל אנשי סדום, ואפילו לאחר שהקב"ה אותת לו ונתן לו סימן אזהרה והוא נלקח בשבי המלכים כעונש על ישיבתו בסדום, לא למד מוסר והמשיך לשבת בסדום וכמעט שנהרג הוא ומשפחתו, ורק בזכות אברהם ניצל ללא אשתו וללא שתים מבנותיו.

מדוע התורה חילקה את שבית סדום ולוט לשני חלקים [לפי האופן השני]

הסיבה שהתורה חילקה את שבית אנשי סדום ושבית לוט לשני חלקים היא, על מנת שלא נאמר שרק במקרה לקחו המלכים את לוט בשבי אגב שבית אנשי סדום, אלא להדגיש שהיה למלכים עניין מיוחד לשבות את לוט מצד עצמו ולא כחלק מאנשי סדום, והיו להם שתי מטרות, שבשביל כל אחת בנפרד היו נלחמים, ואלו הן:

מטרה א' - להעניש את אנשי סדום ולקחת אותם בשבי על כך שמרדו בכדרלעומר.

מטרה ב'- לקחת בשבי את לוט לפי שהיה אחיינו של אברהם. יש על כך במדרשים [עיין בספר תורה שלמה] מספר רב של דעות מדוע רצו לקחת את לוט, אבל ברור למדרשים שהייתה להם מטרה עצמית בעצם לקיחתו בשבי של לוט, ולכן התורה מדגישה "ויקחו את לוט... בן אחי אברם וילכו", שלפי שהיה אחיינו של אברהם רצו לקחת אותו בשבי.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה